چگونه مهارت های تیمی خود را بهتر کنیم؟

یکی از باارزش ترین ویژگی هایی که کارفرما می تواند در شما ببیند، مهارت کار تیمی در شماست. این یکی از سوالاتی است که در مصاحبه های استخدامی از شما می پرسند: «آیا علاقه به کار تیمی دارید یا فردی؟» در بسیاری از موارد، کسانی استخدام می شوند که کار تیمی را ترجیح می دهند زیرا کارفرمایان به دنبال کسانی هستند که پذیرای شنیدن ایده های جدید هستند و به همکاری با دیگران علاقه دارند. با تقویت مهارت کار تیمی در خود می توانید تضمین شغلی بهتری داشته باشید.

داشتن مهارت کار تیمی به معنی:

  • کار کردن با یک گروه برای رسیدن به اهداف و نتایج به روش موثر
  • گوش کردن به دیگر اعضای تیم
  • بررسی ایده های تمام اعضای تیم نه فقط ایده های خود
  • تلاش در راستای منافع کل تیم، نه فرد
  • داشتن حس مسئولیت نسبت به کار کل گروه

چرا تقویت مهارت کار تیمی اهمیت دارد؟

اگر می خواهید به خوبی با همکاران و همگروهی های خود کار کنید باید دارای مهارت کار تیمی باشید. شما در حوزه های زیادی از زندگی خود کار تیمی انجام داده اید: از پروژه های کلاسی تا برنامه ریزی یک تولد.

هر چه بهتر با دیگران کار کنید، تیم شما در دستیابی به اهداف خود موفق تر خواهد بود. شما برای تکمیل وظایف و پروژه ها باید به خوبی با همکاران خود کار کنید. همکاری باعث ایجاد تجربه بهتر از کار می شود. حتی اگر به تنهایی و برای خود کار می کنید، داشتن مهارت های زندگی مانند مدیریت خویشتن و مهارت تیمی از مهارت های با ارزش برای بسیاری از مشاغل است.

تقویت مهارت کار تیمی:

نق نزنید:

شکایت کردن بدترین کاری است که می توانید در محیط کاری انجام دهید. هیچ کس دوست ندارد با یک همکار غرغرو کار کند، حتی اگر حق با او باشد. چرا؟ چون غر زدن چیزی را عوض نمی کند. اگر می خواهید چیزی تغییر کند، خودتان برای تغییر آن کمک کنید.

 همیشه روی جنبه های مثبت کار تاکید کنید، حتی اگر روز بدی در دفتر داشته اید. اگر یک نفر شروع به غر زدن بکند، دیگران هم تصور می کنند این کار ایرادی ندارد و پیش از آنکه متوجه شوید، کل تیم در حال غر زدن هستند بدون آنکه کسی برای تغییر و پیشرفت کار تلاش کند.

برای کسب اعتبار کار دعوا نکنید:

برگ برنده این است: اعتبار به کل تیم می رسد. اگر همیشه سعی می کنید کارها را به نام خود تمام کنید و در این راه با همه بحث می کنید به زودی پشتیبانی تیم و همکاران خود را از دست می دهید.

برای تقویت مهارت کار تیمی در خود، به یاد داشته باشید که شما عضوی از تیم هستید نه در حال شرکت در یک رقابت. اگر یک نفر کار را درست انجام دهد، کار کل تیم خوب به نظر خواهد رسید. اگر کار یک نفر بد باشد، کار کل تیم با مشکل مواجه می شود. کار تیمی مانند ازدواج است. تمام چیزهای بد و خوب برای همه شما اتفاق می افتد.

مسئولیت پذیری:

در قبال کارها و وظایف خود در تیم مسئولیت پذیر باشید. اگر شما وظایف خود را به خوبی تکمیل نکنید، بر روند کلی کار تیم تاثیر می گذارد. شاید شما تنها چند وظیفه جزئی داشته باشید، اما در نهایت بر خروجی کل گروه تاثیر دارد.

برقراری ارتباط، تعامل و مشارکت:

توانایی برقراری ارتباط درست کلید شکست یا موفقیت در هر رابطه ای، چه کاری یا شخصی است. اگر به خوبی با همکاران خود ارتباط برقرار نکنید، هیچ چیز به خوبی پیش نخواهد رفت.

برای تقویت مهارت کار تیمی باید ایده های خود را با دیگران در میان بگذارید، پذیرای بازخوردهای مثبت و منفی باشید، شفاف و صریح صحبت کنید و به دیگران خوب گوش دهید. شاید بسیاری از انتقادات و بازخوردها صحیح نباشد، اما طوفان ذهنی برای رسیدن به راهکار و ایده درست از همین صحبت ها شکل می گیرد.

یکی از راه های بهبود تعامل ارتباط گروهی، در واقع اصلا هیچ ارتباطی با محیط کار ندارد. با همکاران خود برای ناهار بیرون بروید. با آنها برنامه گردش و تفریح بگذارید. در ورزش های گروهی و فعالیت های اجتماعی شرکت کنید. سعی کنید تا حد امکان یکدیگر را بهتر بشناسید تا بهتر بتوانید حرف های یکدیگر را درک کنید.

عدم رقابت و حسادت برای تقویت مهارت کار تیمی:

پرهیز از خودخواهی های شخصی، عدم حسادت به دیگران اعضای گروه و اجتناب از تضاد با دیگر اعضا از روش های تقویت مهارت کار تیمی است. اگر فکر می کنید چیزی در روند انجام کار غیرمنطقی است، نظرات خود ار صریح و روشن بیان کنید و برای پیشبرد اهداف تیم تلاش کنید.

اگر برای تقویت مهارت کار تیمی در خود تلاش نکنید، به راحتی باعث شکل گیری تضادها و مخالفت ها می شوید زیرا نظرات افراد گروه با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین برقراری و ایجاد سازش بین اعضای گروه برای پیش بردن اهداف آن بسیار مهم است. این مهارت ساده ای نیست؛ زیرا برای ایجاد سازش، نه تنها تمام اعضا باید نظرات خود را بیان کنند بلکه باید به نظرات دیگران گوش فرا دهند و به آنها احترام بگذارند. نیاز است که افراد بدانند چطور بدون توجه به درست و غلط بودن آنها را تحلیل کنند و همچنین توانایی کنار گذاشتن نظرات خود را نیز داشته باشند.

پرسشگری صحیح:

اعضای گروه باید بتوانند ابهامات خود را با بیان درست سوالات برطرف کنند. سوال باید با کلمات و لحن مناسبی بیان شود تا موجب ناراحتی اعضای تیم و ایجاد سوءتفاهم نشود. برای مثال، به جای اینکه بپرسید «چرا این کار را انجام دادی؟»، بپرسید «من متوجه دلیل انجام این کار نمی شوم، می توانی لطفا برایم توضیح دهی؟» بدین ترتیب، اعضای گروه احساس متهم شدن به چیزی نمی کنند.

استدلال منطقی:

اینکه ایده چه کسی در گروه اجرا شود، اهمیت ندارد. آنچه اهمیت دارد رسیدن به هدف و تکمیل پروژه است. برای اثبات ایده های خود به روش های غلط و سفسطه آمیز پناه نبرید. در عوض در بیان مزایای ایده خود از استدلال منطقی استفاده کنید.

رسیدن به اهداف تیم و تکمیل پروژه کار ساده ای نیست. موفقیت در کار علاوه بر داشتن یک رهبر خود، به داشتن مهارت کار تیمی توسط اعضا نیز نیاز دارد. با تقویت مهارت کار تیمی در خود می توانید تضمین شغلی بیشتر در زندگی خود داشته باشید.

۵
از ۵
۳ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید